Motor

Kromhout M1
Motornummer 4330
Gloeikop, 22 EPK
Bouwjaar 1927


Uit het Kromhout-archief van Han Mannaert bleek dat De Vroome het scheepje Martha noemt. Er is gezegd dat de Martha in de Tweede Wereldoorlog gevorderd is geweest door de Duitsers. De kop van de motor is in deze periode opgeblazen. Dit is nu nog te zien omdat de scheur die hierbij ontstond dichtgelast is. De motor is overgebracht naar de Dankbaarheid voor revisie.

Foto: de Kromhout M1 voordat hij uit de sleepboot werd getakeld.

kromhout (foto E.D.Douma)

Het demonteren, schoonmaken en opnieuw in de verf zetten is een tijdrovend werk. Bij het uit elkaar en in elkaar zetten van de motor maken we dankbaar gebruik van een kopie van een onderdelenboek voor de Kromhout M1.

Foto: Marja verft het pomphuis van de koelwaterpomp en de stoel voor de brandstofpomp.

schilderen (foto E.D.Douma)
Doorsnede van een Kromhout M1 
(uit Handleiding scheepsmotor, 1929) Kromhoutreclame

Met dank aan de heer Teun Koolhaas heeft de Zeldzaamheid in november 2003 een tweede Kromhout M1 gekregen die zonder revisie in het scheepje geplaatst kan worden!

De eerste motor van de sleepboot kan nu volledig gereviseerd worden en daarna als reservemotor dienen. Hiermee is de Zeldzaamheid verzekerd van nog vele jaren varen met het oorspronkelijke motortype.

Foto: Kromhout klaar voor transport, november 2003.

vervoer kromhout (foto E.D.Douma)

De 'tweede' motor (bouwjaar 1933, motornummer 6988) is afkomstig uit de klipper Emanuel, de laatste vrachtzeiler van Nederland. Met schipper Jelle Hoogeveen heeft de Emanuel tot in de jaren 1970 vrachtgevaren.

Het toeval wil dat dit schip sinds 2002 Groningen als thuishaven heeft. Het is het schip Nicolaas Mulerius van studentenzeilvereniging Mayday.


Terug naar beginpagina

emanuel