Nieuws Dankbaarheid

schuifkap

Schilderwerk en vooronderdeksel
maart 2014
Dit jaar zijn we er al vroeg bij met schilderwerk. Door het zachte weer hebben we onder andere de dekken al twee keer kunnen schilderen en ook het houtwerk op de roef gelakt. Het vooronderdeksel is door Eddie uit elkaar gehaald. Alle bruikbare onderdelen, zoals de hoeklijnen, hengen en wat beslag, worden opnieuw gebruikt, maar het deksel moest toch echt vernieuwd. De vorm is geheel overgenomen van het oude exemplaar. Meer nieuws over dit project volgt nog.

broer en zus slik

Belangrijk bezoek
februari 2014
Begin februari hebben we de kleinzoon en kleindochter van de eerste schipper van de Dankbaarheid op bezoek gehad. Wolter Slik (inderdaad, vernoemd naar zijn opa die ons schip als 'Vrachtzoeker' liet bouwen) hebben we 11 jaar geleden bij toeval ontmoet en sindsdien onderhouden we contact met hem. Voor zijn zus was het de eerste keer dat ze het schip van haar grootvader bezocht.

bank en kast

Woongenot
Najaar/winter 2013
En ziehier: een geheel op maat gemaakte zithoek met boekenkast. Achter de rugleuning zit nog extra opbergruimte, en onder de bank moeten nog een aantal diepe lades gemaakt worden.

nieuwe kamer

Nieuwe slaapkamer, nieuwe baan, nieuwe aanwinst
januari 2013
Voor Imke een nieuwe slaapkamer (met roze natuurlijk),
voor Eddie een nieuwe baan als behoudsmedewerker in Het Scheepvaartmuseum,
en voor ons allemaal een nieuwe aanwinst: onze zoon Gerben werd eind januari 2013 geboren!

timmeren douche

Douche
december 2012
In de voorafgaande maand is Eddie al druk doende geweest met het timmeren van de badkamer. Rond de feestdagen is het bewerkt met een laag primer, twee lagen epoxy en drie lagen dd-lak. Gelukkig konden we de kunst afkijken bij Bas en Marieke van de Watergeus.

kinderkamer
installatie dieseltank en cvketel

Cv-installatie
oktober 2012
En waar laat je aan boord dan de cv-ketel en de bijbehorende dieseltank? Na wat wikken en wegen besloten om dit in het vooronder in te bouwen, maar dat klinkt eenvoudiger dan dat het is. De dieseltank is namelijk te groot om door het vooronderluik naar binnen te schuiven, dus kwam Eddie met deze oplossing:
Deurtje maken in vooronderschot, tank en cv-ketel erin schuiven, deurtje weer laten verdwijnen...

kinderkamer
watertank inbouwen

Watertank inbouwen
september 2012
Deze maand de op maat gemaakte watertank aan boord gehesen en begonnen met het inbouwen ervan.

watertank inbouwen watertank inbouwen
watertank

Schuttevaer en Watertank
14 augustus 2012
Voor de oplettende schepenliefhebber: Hajo Olij heeft in de Schuttevaer van 14 juli een artikel over de Dankbaarheid (en een beetje over de Zeldzaamheid) geschreven in de serie "de Erfenis".
Na het nodige meet- en tekenwerk is de watertank enige tijd geleden besteld, en gisteren aangekomen.
Het installatiewerk voor stromend water, cv en douche kan nu verder.

winter 2012

Winter 2012
januari-februari 2012
De januaristorm goed doorstaan (oh, wat zijn we blij dat we het varen niet in de eerste week van januari hebben gepland!!), niks kapotgewaaid, alleen wel erg liggen klotsen. Maar ook dat went. Met de vorst daarna kunnen we redelijk uit de voeten, de houtkachel houdt het ruim goed warm.

slaapkamertje

Keuken, woonkamer, slaapkamertje
december 2011-februari 2012
En met de plannen verandert ook het schip. Toch maar een wat grotere keuken met veel bergruimte. Met hulp van onze buren is dat in superkorte tijd gelukt. Nog een paar puntjes op de I en dan is het af. Een beetje meubilair erbij, veel spullen opruimen en een slaapkamertje voor de kleine meid gemaakt.
Er zijn veel dingen die nog moeten gebeuren, maar we kunnen er goed mee uit de voeten en weten dat het alleen maar luxer wordt!

woonkamer keuken
van Hoogkerk naar Zaandam

Dag Groningen! december 2011
Soms helpt het lot je een handje om knopen door te hakken: Marja neemt een baan aan bij Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, Eddie zegt zijn baan per direct op. en binnen drie weken hebben we gepakt wat we nodig hebben en varen we met de Dankbaarheid naar de Randstad. Verder met het schip, weg uit het Noorden. Wie had dat gedacht! (wij niet in ieder geval....)
Om de overtocht vlot te laten verlopen doen we dat dus niet nostalgisch met de opduwer het IJsselmeer over. Sleepboot ingeschakeld en binnen 3 dagen van Hoogkerk naar Zaandam.

van Hoogkerk naar Zaandam Zaandam, foto M. de Boer
berichtje Nieuwsblad van het Noorden

Nieuwe vondst
11 november 2011
Van onze speurder Koos ontvingen we dit (digitale) krantenknipsel uit het Nieuwsblad van het Noorden van 21 maart 1913: De Vrachtzoeker van W. Slik is onze Dankbaarheid. En ja, weet zo'n verslaggever het verschil tussen een tjalkschip en een Hasselteraak? Nee... maar wat een leuke vondst!

qr-code

QR-code
oktober 2011
Wij zijn van die figuren die geen iphone hebben, maar een stoot- en watervaste mobiel die kan bellen, en verder niet zoveel. Dat neemt niet weg dat die QR-codes die je overal tegenkomt toch wel interessant zijn... Scannen, en zo doorgestuurd worden naar onze website. We willen de code binnenkort ook op het schip plakken, leuk voor voorbijgangers. En als u als lezer nog ideeën hebt: kopieer de afbeelding en verspreid het nieuws!

roefdak en houtwerk

Werkzaamheden 2010-2011
tot zomer 2011
De klus wacht erop om echt afgemaakt te worden, maar het ziet er al wel erg mooi uit: De broekschoorsteen, de koekkoek en de schuifkap/ingangskap. Van het laatste moeten de deurtjes nog definitief in de roef worden gemonteerd. En dan is het echt een plaatje!
Naast het normale schilderwerk buitenom, proberen we vooral het comfort binnen te verhogen. De vergroting van de woonkamer en installatie van een IBA (individuele behandeling afvalwater) is inmiddels voltooid en we beschikken nu dus over een echte wc en een eigen afvalwaterzuivering.

nieuwe vloer

De oude vloer was zo smerig geworden van al het ijzerwerk en jaren op de werf liggen, dat dochterlief er niet eens op kon lopen zonder roestbruin te worden.
We hebben nu in de woonkamer het vlak schoongemaakt en geconserveerd, isolatiemateriaal aangebracht en nieuwe vloerplaten neergelegd. De vloer is lichtblauw geworden. De keuken wordt verplaatst naar een ander deel van het ruim.

iba installatie een vloer waar ook op gespeeld kan worden!
ligplaats

Winterwerkzaamheden
winter 2009/2010
Afgelopen winter hebben we 'vorstverlet' gehad. Nadat we naar de nieuwe ligplaats waren gevaren, moest er ook veel tijd in huishoudelijke dingen gestoken worden. De houtkachel is vervangen door een (veel) grotere en waar vroeger een dieselkachteltje stond, staat nu een heuse aardgaskachel! Ideaal in deze strenge winter. Verder hebben we veel opgeruimd en is de loopplank voorzien van een reling.

ramen in luikenkap

Op de werf lag het schip in het zicht en hebben we alleen hele kleine lichtopeningen in de kleden gemaakt. Nu het schip weer voor de wal ligt, zijn ook de ramen weer groter! Eddie heeft hiervoor een systeem gemaakt met keggen om de kleden rondom goed vast te zetten. Aan weerszijden ligt een strip met geklonken schalkijzers eraan. (Makkelijk gezegd, maar evengoed 4-5 dagen werk).

dbh varend

Varen!
31 oktober 2009
Vandaag met de Dankbaarheid en de Zeldzaamheid van Hoogezand naar Hoogkerk (de nieuwe ligplaats) gevaren. 10.30 vertrokken, en met 5-6 kilometer per uur uiteindelijk om 17.45 uur de touwtjes weer vast op de bestemming.
En zo ziet het er nu varend uit!
Omdat de Dankbaarheid nog geen motorzwaarden heeft, leek het ons verstandiger om de sleepboot langszij, en niet als opduwer erachter te doen. Gelukkig hadden we rustig weer. De foto's zijn gemaakt door Kor Vos bij het passeren van de eerste brug.

rengersbrug
dbh te water

Hijsactie en te water
26 oktober 2009
De meeste mensen zullen het van te voren niet geweten hebben, maar vandaag is de Dankbaarheid van de helling gehaald en weer te water gelaten. Alles is goed gegaan, met dank aan BKF, Bolt en een heleboel helpende vrienden en kennissen. Hierbij alvast een fotoverslag!

dbh te water dbh te water
dbh te water dbh te water
dbh te water dbh te water
dbh te water dbh te water
schegzwaard

Schegzwaard eraan
19 oktober 2009
Vorige week heeft Eddie het schegzwaard klaargemaakt en ook in de chloorrubberverf gezet. En aangezien we vandaag twee extra sterke mannen hadden, kon deze mooi op zijn plek worden gehangen! Gelijk een heel ander gezicht.

schegzwaard schegzwaard
klinken keggebank

Klinken
19 oktober 2009
De laatste keer klinken op de werf. Het is ons gelukt om alle gaten die écht dicht moeten om inregenen te voorkomen, ook echt dicht te klinken. Veel verschillende maten dus: voor de schalkijzers aan de 'keggebank', verzonken nagels voor de ingangskap en de koekkoekrand op het achterdek. Wat overblijft zijn een aantal gaten waar b.v. de relinkjes, het schootoog en een kikker moeten komen.

schilderen romp

Heel veel vierkante meters
25 september 2009
Afgelopen week, en ook komende week zijn we vooral erg veel aan het schilderen. Het was een hele klus om het vlak schilderklaar te krijgen, maar nu de eerste lagen erop zitten wordt het steeds makkelijker (en gladder). Eerst meerdere aluminiumlagen, dan het rood, en waarschijnlijk kunnen we dinsdag aan de gang met de zwarte toplaag.

roefdak geschilderd

Doorwerken op Monumentendag
12 september 2009
Op Monumentendag hebben we stug doorgewerkt. Eddie heeft de rand voor de koekkoek op het achterdek geklonken. Dat was erg leuk, want ondertussen kon hij bezoekers er ook uitleg over geven. Marja heeft het roefdak en de zijkanten van de roef in de verf gezet. Het roefdak is, net als het dak van de Zeldzaamheid, jadegroen geworden.

rand koekkoek achterdek rand koekkoek achterdek
kabbellatten

Kabbellatten
28 augustus 2009
Eddie heeft hout voor kabbellatten opgehaald en lipjes gemaakt waaraan deze latten bevestigd worden. Kabbellatten zorgen ervoor dat de zwaarden goed langs het schip omhoog en omlaag bewogen kunnen worden.

schuifkap in de maak

Deurtjes en schuifkap
18 augustus 2009
De roefdeurtjes hangen op hun plek. Aan de hand daarvan is het opstandje voor de schuifkap gemaakt. Nog een hele klus om dat mooi te laten lijken, de roef loop aan alle kanten schuin en de kap moet daar goed op komen te staan. Nu kan de schuifkap gemaakt worden!

laatste laswerk

Laatste laswerk
11 augustus 2009
De laatste stukken in het schip worden afgelast. Inmiddels zijn we begonnen met het vlak en de roef (aan de binnenkant van het schip) in een roestwerend middel te smeren.

oude schegzwaarden

Schegzwaard
13 en 14 juli 2009
Nog zo'n rariteit: de schegzwaarden, ook wel linnet genoemd. Je ziet ze niet veel meer. Deze zijn er met de dokbeurt van 2003 afgehaald, bewaard, en nu weer tevoorschijn getrokken (het lijkt wel een doos van Pandorra, dat schip van Eddie...).
Eddie heeft beide zwaarden al gemaakt, en heeft samen met Bas de versteviging voor de zwaardbout erop geklonken.

schegzwaard schegzwaard
loefbijter

Loefbijter
11 juli 2009
De oplettende lezer heeft in maart al een foto van de oude loefbijter gezien. De nieuwe zit er inmiddels voor de helft onder, de andere helft ligt ook al klaar. Het geeft een heel ander gezicht!

nieuwe roefdeurtjes

Roefdeurtjes
7 juli 2009
De roefdeurtjes die Claudia heeft gemaakt zijn klaar, Andrew heeft ze langsgebracht, en ze zijn mooi! Eddie moet nu verder met het passen en meten, roefdeurtjes op hun plek, en het staalwerk voor onder de schuifkap maken. Dan kan ook de schuifkap op maat worden gemaakt.

stuurboord dicht

Vlak 'dicht'
7 juli 2009
Alle platen die vervangen moesten worden, zijn vervangen. Hoera!
Dicht is echter een groot woord, de boel moet nog wel voor de helft afgelast worden...

plaat stuurboord

De laatste loodjes
eind juni 2009
Voor wat betreft het ijzerzetten dan... Voor stuurboord hebben we er een grote kimplaat bijgemaakt. Het laatste plaatje aan bakboord is nu zijn plek gezet. Voor het overige staalwerk (nog één kimplaat, een klein plaatje, de loefbijter en de schegzwaarden) hebben we inmiddels het staal aangeschaft.

kimplaat stuurboord plaat bakboord
kop bakboord

Nog meer ijzerzetten
mei 2009
Eddie heeft nog meer platen op de kop vernieuwd. Bij deze plaat is mooi te zien hoe het op z'n plek wordt gezet. Eddie bereidt het voor door de maat op te nemen, dat af te schrijven op een plaat, vervolgens te knippen en te drukken. Door middel van tijdelijke gelaste steuntjes en keggen drukt hij de plaat op zijn plek.
Op de foto is de plaat al wel gehecht, maar nog niet afgelast.

kop stuurboord

Je kunt nu al zien hoe de gangen van de oude platen doorlopen in de nieuwe platen. Aan stuurboord zitten twee hele smalle stroken, terwijl deze op dezelfde plek aan bakboord uit één brede plaat bestaat.
We zien op meer plekken aan het schip dat de bouwers verschillende maten plaatjes hebben gebruikt, afhankelijk van wat voor handen was. Het is dus passen en meten om die smalle stroken mooi door te laten lopen.

slijtstrip op kim

Vlak
1 mei 2009
Als je slechte platen sloopt, kom je nog wel eens wat tegen. Zo verscheen er tussen de oude plaat en de dubbeling een soort slijtstrip op de kimplaat, zoals te zien op de foto. Eddie heeft vandaag een kimplaat aan bakboord opgenomen, afgeschreven, gedrukt en met Roel geknipt.

opnemen kimplaat knippen
vlak voorop

Vlak vernieuwen
29 april 2009
Het schiet aardig op met het vlak vernieuwen voorin het schip, hoewel er nog aardig wat moet gebeuren. De vlakplaten zijn gedaan en Eddie is nu met de kimmen bezig.

drukken plaat hechten
roefdeurtjes

Roefdeurtjes
28 april 2009
Vandaag zijn we bij Andrew en Claudia op bezoek geweest om het beslag van de roefdeurtjes langs te brengen. Claudia is zover met de deuren dat ze de scharnieren, de sloten en de greepjes al kon gebruiken. Het wordt mooi!

heveplaat

Heveplaat er weer onder
7 april 2009
Het staal dat nodig is om de kop weer in orde te maken was eind vorige week aangekomen. Vandaag heeft Eddie met hulp van Roel de grootste plaat gedrukt en weer op z'n plek gezet. Deze plaat, de kielplaat die bij een aak doorloopt tot bovenaan de kop van het schip, wordt ook wel heveplaat genoemd.

keggebank klinken

Klinkdag
6 april 2009
Weer een klinkdag met hulp van Bas en Koos. We hebben het oventje dat we al geruime tijd hebben, maar tot nu toe alleen maar uit hadden geleend aan anderen, ook eens zelf gebruikt.
Het is een hoefsmidoven, en met wat aanpassingen van Bauke (schuifklepje met klinkplaat, plus de ring waar je zo een berg klinknagels in kunt gooien) werkt het perfect! Minder troep die eraf spat op het moment dat de klinknagel tegengehouden en afgeklonken wordt, en ze verbranden niet. Marja had een stuk minder te doen (kon ze mooi ook foto's maken). Geen gerommel met smeedkolen, slak onder het 'richelplaatje' of stof in je neus. Een hele vooruitgang, al heeft die veldsmidse toch ook wel wat....

smeedoven basenkoos
vooronderschot

'Waterdicht' schot
14 maart 2009
Bij het slopen van het vlak voorin het schip bleek het vooronderschot slechte stukken te hebben. Dit schot hoort waterdicht te zijn en geldt als een aanvaringsschot: Mocht de kop in de prak gevaren worden, dan zinkt het schip niet.
Maar goed, waterdicht was het niet meer, dus Eddie is begonnen met nieuwe stukken erin te zetten.

spanten

Spanten in kop
13 maart 2009
Op deze foto is mooi te zien hoe de spanten voorin de kop lopen. Voordat er gesloopt kon worden moest Eddie de spanten eerst vastzetten met stripjes aan het T-ijzer in het midden. De spanten zouden anders er los bij bungelen.
Bij de bouw van het schip werd namelijk eerst de heveplaat gezet (de middelste plaat op de kop) voordat de spanten werden geplaatst. Die heveplaat (een verlengde van de kielgang) werd bevestigd aan een zwaar stuk T-ijzer dat van onder het schip helemaal tot bovenaan de kop doorloopt.
De stripjes worden er binnen weer uitgehaald als de heveplaat op z'n plek zit.

loefbijter

Loefbijter
13 maart 2009
Soms krijg je spijt. Zo ook Eddie. Over de loefbijter die hij bij de hellingbeurt van 1994 eraf had laten slopen bijvoorbeeld. Lastig bij het dubbelen, zo'n ding, werd er gezegd. Eddie had toen al zoveel historisch besef dat dit oude detail niet in de oud ijzerbak is beland. Het schip vaart met een loefbijter beter rechtdoor, omdat de kop van het schip zo minder snel verwaait. En nu de dubbelingen op het vlak er toch weer afgingen is ook de oude loefbijter weer opgeduikeld. Namaken dus! Het is een t-ijzer met aan beide kanten een plaat ertegenaan geklonken.

raadselachtige steun

Waar is het voor?
11 maart 2009
Bij het opruimen van het vooronder vond Eddie twee steunen waarvan hij niet direct wist wat het waren. Ze passen achterop het schip in twee lipjes het boeisel, maar nu ook niet zo goed dat het iets zwaars kan dragen. We vermoeden dat het een steun is voor een loopplank of iets in die richting.
Weet u het? stuur ons een berichtje!

broekschoorsteen

Boksem pipe
10 maart 2009
Uit betrouwbare bron hebben wij vernomen dat 'boksem pipe' gronings is voor broekschoorsteen. Aan de vorm van ons exemplaar op de foto is wel te zien waarom dit ouderwetse verschijnsel ooit die naam heeft gekregen. Wij willen er ook weer één op de roef hebben, dus aan de slag met fotootjes en ander studiemateriaal. Eddie gebruikt er lariks voor.
Nu alleen nog de boel in elkaar spijkeren. Op het schilderwerk moeten we nog even studeren.

mal roefdeurtjes

Roefdeurtjes in de maak
7 maart 2009
Eddie is iemand die het liefst alles eigenhandig zou maken. Maar omdat je nu eenmaal niet alles tegelijk kunt, en ook niet alles kunt leren, hebben we bevriende scheepstimmerman en -vrouw Andrew en Claudia gevraagd om de roefdeurtjes, schuifkap en koekoekjes te gaan namaken. De originele exemplaren uit 1908 waren te rot. De treurige overblijfselen zijn door Andrew en Claudia meegenomen en ze hebben er een mal van gemaakt.
Vandaag zijn ze met de mal op bezoek gekomen om een en ander af te schrijven en op te meten. Ze hebben ook een website (www.scheepstimmermangroningen.nl).

eerste gat voorin

Vooronder leeg en slopen maar!
26 februari 2009
Eddie heeft veel werk gehad om het vooronder leeg te maken zodat hij het vlak voorin kan slopen. Allereerst een rotklusje: alle klinken losslijpen van de spanten. Vervolgens een eerste hoekje eruit slijpen. Hoera! het begin is er! Op 3 maart heeft Eddie zich helemaal rotgewerkt, en het resultaat is te zien op de twee foto's hieronder: in één keer een hele grote gedubbelde plaat eruit. De slijptol vond het niet leuk en Eddie had de volgende dagen nogal spierpijn.

vlak slopen voorin vlak slopen voorin
betimmering vooronder

Vooronder leeghalen
7 februari 2009
Omdat we vóór de zomer al het slechte staal van het onderwaterschip goed willen hebben, is Eddie aan het vooronder begonnen. Eerst maar de oude betimmering en allerlei spullen eruit. We vinden het wel belangrijk om de betimmering waar mogelijk opnieuw te gebruiken, maar een groot deel zal ook i.v.m. houtworm nagemaakt moeten worden. Behalve het houtwerk is Eddie nog heel veel andere spullen tegengekomen: staaldraad, oude blokken, onderdelen van het braadspil, oude petroleumkannetjes, centen uit 1884 en 1903...onderin de kledingkast gevonden, en twee steuntjes, waarschijnlijk gebruikt voor de loopplank. Over de laatste vondst volgt misschien binnenkort een extra verhaaltje.

tegenhouders en nageltangen

Tegenhouders en nageltangen
31 januari 2009
Winter, en het is rotweer, dus dan ga je andere zinnige dingen doen. Je eigen gereedschap regelen bijvoorbeeld. Tot nu toe werken we altijd met gereedschap van Roel, maar het is toch wel fijn om eigen materiaal te hebben, zeker als je bedenkt dat je andermans (moeilijk vervangbare) spullen ook kapot kunt maken... We hebben bij onze smid in Stadskanaal (Stef de Kleine) een aantal tegenhouders en klinknageltangen van Roel na laten maken. En zie hier het resultaat!

uitdeuken

Uitdeuken
17 november 2008
Er zaten twee hele lelijke deuken in het boeisel achterop van een vroegere aanvaring. Met veel geduld heeft Eddie deze afgelopen weken ingeslepen en uitgedeukt. Eén stukje is eruitgeslepen, daar is een nieuw stukje ingezet. Ook het berghout moest weer een beetje teruggeslagen worden. Nu nog slijpen, een paar klinkjes erin en schilderen. Dan zie je het alleen nog als je weet dat de deuken er zaten.

uitdeuken uitdeuken
feest op de werf

100-jarig jubileum
25 oktober 2008
Op zaterdag 25 oktober vierden we op scheepswerf Wolthuis dat de Dankbaarheid 100 jaar geleden tewatergelaten werd. We hadden familie, vrienden, collega's en kennissen uitgenodigd, en ze kwamen met velen.
Zelfs de wethouder van Cultuur, Cor Drost, kwam ons een bloemetje overhandigen!
Onder genot van warme soep, stamppot en een drankje hebben we samen met het bezoek een mooie middag en avond gehad.
Zowel in het Dagblad van het Noorden als de HS-krant werd er aandacht besteed aan onze jubilaris.

bloemen voor de 100-jarige feest op de werf
klinken

Klinken
18 oktober 2008
Vandaag een klinkdag met Koos, Bas en Marieke erbij. Vooral klinkwerk aan het voorschild en het dak van de roef gedaan. Iedere keer denken we dat het de (op één na) laatste keer zo'n beetje is. Maar het klinkwerk wordt steeds lastiger en uiteindelijk blijven alleen de moeilijkste plekken nog over. We hadden er goed weer bij. Rond 15.00 uur gestopt en we hadden net alles opgeruimd voordat het begon te regenen!

feestje!

100 jaar!
13 oktober 2008
Op zaterdag 25 oktober 2008 vieren we dat onze "Dankbaarheid" 100 jaar oud wordt. Het bewijs was te lezen in de Schuttevaer van 31 oktober 1908:
"Te Oude Pekela werd met goed gevolg te water gelaten van de werf van den heer J. de Boer een stalen aakschip, groot pl.m. 55 last, voor rekening van schipper W. Slik, van Winschoten;.."
Meer weten? stuur even een emailtje naar ons.

boeisel

Boeisel
13 oktober 2008
Mooi weer, dus goed doorverven (zolang het nog kan). Het boeisel moest nodig weer onder handen genomen worden. Marja had het eerder al schoongemaakt en alle naden en kieren in de owatrol gesmeerd. Vandaag heeft ze de helft van het boeisel met roestwerende ijzerverf ingesmeerd. Nu maar hopen dat er nog een mooie dag komt voor de andere helft...

roer

Roer
11 oktober 2008
Vandaag zijn we begonnen met het aanbrengen van de verf voor het onderwaterschip. Omdat we niet de hele dag de tijd hadden, zijn we gestart met een overzichtelijke klus: het roer. We hebben chloorrubberverf van Hempel aangeschaft. Eerst komt er een 'aluminium' laag op, vervolgens een rode laag, en daarna de zwarte laag. De verf hebben we gekocht bij Geert Smant van Scheepsverf.

scheg

Scheg en Roeras
6 oktober 2008
De scheg zit eronder! De afgelopen weken is de stuurboordzijde van de scheg ook onder het schip gezet en is de hoeklijn er tegenaan bevestigd. Roel is begonnen met aflassen.

scheg

Eddie werkt ondertussen verder aan de laatste dingen voor de bevestiging van het roer aan het schip. Op het roer zijn strips gelast. Aan de steven en het roer zijn twee nieuwe potten voor de roeras gehecht. Ook is de roeras weer verlengd naar de oude lengte. Het roer draait weer als een zonnetje.

scheg

Scheg
22 september 2008
Eddie werkt verder aan de scheg. De eerste twee stukken aan bakboord zitten erin. Om de scheg aan het schip vast te lassen is ook de hoeklijn tot vooraan doorgetrokken.

scheg

Scheg
6 september 2008
De nieuwe scheg krijgt al aardig vorm. Eddie heeft eerst de vorm zorgvuldig uitgemeten en een soort frame opgezet, want ondanks dat dit onderdeel de meeste tijd onder water zit, moet het er nog wel mooi uitzien. Eerst worden de platen op maat gemaakt voor de bakboordzijde zodat die ook van binnenuit goed gelast kunnen worden.

scheg

Volgende stap
augustus 2008
In de afgelopen weken is het nieuwe vlak van binnen en buiten afgelast. Ook het roer is bijna af. Eddie is dagenlang aan het slijpen geweest zodat alle lasnaden glad en schoon zijn. Nu het schip dicht is wordt begonnen aan de volgende stap: de achtersteven (ook wel scheg genaamd) vernieuwen. Deze was voor een groot deel al gedubbeld. De slechte stukken zijn eerst gesloopt.

raampjes kont

Raampjes kont en roer vernieuwen
22 en 25 juli 2008
De raampjes in de kont zijn nu afgelast en komen er erg mooi uit te zien! Eddie heeft het onderste deel van het roer weer opgebouwd. We maken bewust geen houten roer achter het schip omdat dit niet bij de periode 'varen met opduwer' hoort.
Na een aanvaring met een tankertje in de jaren 1950 is het roer vervangen door dit exemplaar (dus ook al monumentaal!). Het roer is toen extra lang gemaakt om de opduwer met het roer te kunnen sturen. De rest van de vorm is van het houten roer overgenomen.

roer vernieuwen roer vernieuwen
klnken

Klinken
28 juni 2008
Weer een klinkdag met Koos, Bas en Marieke. Het lastigste stukje was het klinken in het gangboord, net tegen de rand van het boeisel aan. Hiervoor hebben we klinken met een verzonken kop gebruikt. Net andersom werken dus: tegenhouder buiten, klinker binnen.

klinken klinken
raampje kont

Raampjes en roer
2-23 juni 2008
Eddie heeft deze maand verder gewerkt aan de raampjes in de kont. De gesmede ringen zitten er nu ook omheen. Er is verder gewerkt aan het aflassen en Eddie heeft de onderkant van het roer eraf geslepen. Dat was zo verrot dat het wel vervangen moet worden!

raampjes kont onderkant roer gesloopt
raampjes kont

Raampjes
1 juni 2008
Eddie's verlof zit er jammergenoeg op. Het vlak onder de roef is vernieuwd, maar het afwerken zal nog veel tijd kosten. Maandag heeft Eddie twee gaten in de kont geslepen, iets wat hij al heel lang wilde doen. Vroeger zaten hier twee raampjes. Na een aanvaring zijn ze dichtgelast, maar nu is het tijd om dat weer mooi te maken. De gangen moeten weer uitgestrookt en hersteld worden voordat de ovaaltjes erin kunnen (zie nieuws 24 juni 2007).

kim

IJzer zetten
26-30 mei 2008
Ook deze week heeft Dirk geholpen met ijzer zetten en lassen. Aan het eind van de week zijn alle stukken vervangen die vervangen moesten worden. Er was één lastig strookje dat vervangen moest worden. Op die plek heeft jarenlang een schot gezeten en daar heeft het gelekt. Er was dus een hele smalle strook echt slecht. Nu moet er nog afgelast worden. Een hele klus!
Ook het werk aan de werf gaat door. Er is een lorrie van de dwarshelling losgemaakt en onder het schip uit gehaald. Die moeten worden nagemaakt.

lasser aan het werk (foto S.M. Franswa) lorrie eronder weg
lastig strookje roef
laatste stuk (foto K.Vos)
a-gang

IJzer zetten
19-24 mei 2008
Maandag is Eddie met Dirk aan het ijzerzetten geweest. De eerste 2,5 meter A-gang was de eerste klus. Dinsdag heeft Eddie verder voorbereid en woensdag zijn de eerste stukken kim aan bakboord en stuurboord erin gegaan. Donderdag moest nog een stuk gesloopt worden en heeft Eddie een vlakplaat en extra stuk kimgang gemaakt. Ook is het schip aan stuurboord verbokt. Vrijdag twee stukken afgewerkt aan stuurboord en zaterdag het schip verbokt om verder te kunnen werken aan bakboord.

a-gang a-gang
het wordt weer een roef kim bakboord
kim stuurboord verbokken
lastige hoekjes

Nieuwe platen en verder slopen
9-17 mei 2008
-Vrijdag heeft Eddie het lastige hoekje aan stuurboord gemaakt.
-Dinsdag heeft Roel een aantal stukken afgelast en 's middags is de b-gang aan bakboord gemaakt.
-Woensdag begonnen met de c-gang aan bakboord. Dat is het andere moeilijke stuk, dat in een puntje uitloopt.
-Donderdag verder aflassen. Eddie heeft het stuk naar de machinekamer gesloopt (kielgang). Ook is daar de nieuwe plaat onder gedrukt.
-Vrijdag en zaterdag afgehecht en stukken afgelast.

puntje aan stuurboord plaat kielgang
opbouw vlak

Nog meer slijpen en schoonmaken
5-8 mei 2008
-Maandag heeft Eddie de 'machinekamer'(of wat het moest worden) opgeruimd en helemaal schoongemaakt.
-Dinsdag de laatste stukken vlak onder de roef vandaan gesloopt. Helaas is hierbij de gloednieuwe haakse slijper niet lekker geworden. Terug naar de winkel dus en hopen dat het mankement te verhelpen is...
-Woensdag de vlakplaten onder het schip weggezeuld en begonnen met ontroesten en ontvetten van de spanten.
-Donderdag de spanten verder ontroest en ontvet.

vlak in machinekamer spanten schoongemaakt
opbouw vlak

Verder met het vlak
20 april 2008
Vandaag was het mooi lenteweer, een goede dag om ijzer te zetten. Als eerste is de A-gang in de kont aan bakboord op maat gemaakt en vastgehecht. Vervolgens zijn we de middag bezig geweest om de B-gang aan stuurboord op te nemen, af te schrijven, te knippen, drukken, passen, slijpen, passen, lassen, slijpen, slaan en te hechten.

slopen vlak

Slopen van vlak
12 en 14 april 2008
Eddie is weer aan het 'koppen snellen' geweest. Hier zie je mooi dat er weer een stuk uit wordt gehaald. In het acherschip zit het meeste model, waardoor de huidgangen ook smaller en korter zijn. Eddie is samen met Roel bezig geweest om twee plaatjes in de kont te zetten. De plaat aan stuurboord zit erin en die voor bakboord ligt klaar.

slopen vlak nieuw plaatje in de kont
eerste vlakplaat

Eerste vlakplaat
9 april 2008
Samen met Roel is Eddie bezig geweest om het eerste stuk nieuwe vlak te zetten. Eerst de spanten schoonborstelen en toen de eerste 2 1/2 meter vlak in model gedrukt. Roel en Eddie hebben het toen aan het schip vastgehecht. Het begin is er!

slopen vlak

Slopen van vlak
7 april 2008
Nog meer sloopwerk....

slopen vlak slopen vlak
slopen vlak

Slopen van vlak
5 april 2008
Roel en Eddie zijn deze week bezig geweest met het verder slopen van het vlak. In de roef zijn de klinken (de koppen ervan) van de spanten weggeslepen en is het vlak er in kleine (en vaak dubbele) stukken uitgesloopt.

slopen vlak

De hele achtersteven (het hoekige ding dat je op de foto inmiddels onder het schip ziet liggen) is gedubbeld, waardoor hij vernieuwd moet worden. Eigenlijk is het de scheg die je hier ziet, want zo heet het deel dat nog onder het schip zit. Langs de scheg en achtersteven is de huid doorgebrand en heeft Eddie de klinknagels eraf gesloopt. Het zware hoekige ding is daarna doorgeslepen en in twee stukken van het schip gehaald.

eerste stuk vlak eruit

Begonnen met slopen van vlak
22 maart 2008
Eddie is begonnen met het slopen van het vlak. Dit moet onder de roef en het eerste stuk van het ruim vervangen worden. Daarom haalt Eddie het slechte staal eruit, zodat het nieuwe staal later op de spanten kan worden gelast.
Het vlak was erg slecht en was al een keer gedubbeld. Daarom kiezen we ervoor om het allemaal te vernieuwen.

roeframen bakboord

Roeframen
25 februari 2008
Eddie heeft nu ook aan bakboord de ramen in de roef geslepen.
Hij heeft de ramen aan stuurboord verder afgewerkt (er gaat nu eenmaal veel tijd in zitten om het een beetje mooi te doen).

kompasraam

Ramen
11 februari 2008
Vandaag is Eddie bezig geweest met de ramen. Voor de zijramen moest hij nog een viertal bogen slijpen waar het glas tegenaan komt. De dagkanten zijn in model gebogen en de steunen voor de blinden afgemaakt.
Verder heeft hij het zelfgesmede ovalen platrond om het kompasraam gemonteerd. Dit kan met de volgende klinkdag ook vastgeklonken worden.

schilderen

Schilderen
11 februari 2008
Eindelijk weer mooi weer!
Marja heeft vandaag alle klinken op de roef gekomborsteld en in de verf gezet, zodat er geen kaal of roestig plekje meer te zien is.

hoeklijnen van helmhout

Hoeklijnen buigen
22 januari 2008
Eddie is -na de zijkanten- nu begonnen met het buigen van de hoeklijnen die de onderdelen van het helmhout met elkaar moeten verbinden. Aanvankelijk dacht hij er goed aan te doen eerst de grootste knik erin te maken en daarna de rest te buigen.

Achteraf niet zo'n goede keus, het heeft heel veel moeite gekost om boel goed in vorm te krijgen. Het was beter geweest om eerst de ronding erin te zetten en later de knik te maken. Nu heeft het per hoeklijn ongeveer een dag gekost voordat het gebogen, geponst en gebout was.

oud helmhout

Een nieuw helmhout
7 januari 2008
Op de aak zit nog het oorspronkelijke eiken helmhout, dat dit jaar honderd wordt. Dat is 'm trouwens wel aan te zien, het is een wonder dat het er nog niet uit zichzelf vanaf is gevallen. Eddie heeft het er vandaag afgehaald en heeft er een mal van gemaakt.

Het te maken helmhout wordt niet van hout, maar van staal. Stukken hout van het formaat wat nodig is, zijn moeilijk te vinden (en duur). Eddie wil graag een stalen geklonken helmhout, wat wel vaker voorkwam. Eerder heeft hij voorbeelden bekeken, bijvoorbeeld het helmhout van de spitse praam Familietrouw. Vandaag zijn de twee zijkanten gemaakt, waarvan er één op de foto te zien is.

zijkant helmhout helmhout familietrouw
lezing

Lezing over de Zeldzaamheid
op 18 december 2007
Eddie geeft op 18 december a.s. in het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen een lezing over de geschiedenis en de restauratie van onze motorsleepboot "Zeldzaamheid".
Geïnteresseerd? De lezing begint om 20.00 uur. Het adres is Brugstraat 24-26 te Groningen. Toegangsprijs: 3,00 euro (Leden van de vereniging Noordelijk Scheepvaartmuseum hebben trouwens gratis toegang).

klinken

Klinken
16 november 2007
Vandaag weer geklonken, dit keer met Dirk, Koos, Eddie en Marja. We hebben niet zoveel klinken weggewerkt als de vorige keer, vooral omdat er ook veel moeilijke hoeken te doen waren.

raamkanten

Raamkanten
5 november 2007
Eddie is verder gegaan met de ramen in de roef aan stuurboord. Er moeten verzonken ramen in komen, vandaar dat Eddie bezig is geweest om de zogenaamde raamkanten (binnenzijde van het raamkozijn) te maken. Ze zijn nog niet af, maar het wordt mooi.

smeedtangen

Laatste les smeedcursus
2 november 2007
Vandaag hebben we de laatste smeedles gehad. In de serie van zes lessen hebben we een windhaak met twee krammen, nagels in verschillende maten, een proefstuk met drie soorten gaten, een vork en als laatste een smeedtang gemaakt. De cursus werd gegeven door Stef de Kleine uit Stadskanaal. Meer weten? Kijk op www.smederijdekleine.com

hoeklijn bakboord

Hoek aan bakboord
27 oktober 2007
Eddie heeft deze week een heel lastig onderdeel gemaakt. De hoeklijn die aan bakboord moest komen was nog niet goed en het kostte heel veel moeite om hem in de juiste hoek en passend te krijgen.

klinkwerk binnen

Klinkwerk
22 oktober 2007
Het klinkwerk van vorige week ziet er erg mooi uit.
Met anderhalve klinkdag moet de roef nu toch wel helemaal dicht zijn. Hopelijk zit het weer de komende tijd mee.

opruimen en souvereinen

Weer een klinkdag
15 oktober 2007
Vandaag met Koos, Bas, Eddie en Marja geklonken. We hadden er prachtig weer bij! Eddie heeft geteld, en we hebben vandaag 296 gaten gevuld. Ietsje meer dan de vorige klinkdag.
Klinken is het halve werk. Daarnaast moeten er ook gaten opgeruimd (pas gemaakt) en gesouvereind (schuin kantje eraan maken zodat de klink mooi verzinkt) worden en moeten er bouten losgedraaid worden. Op de foto Eddie en Koos aan het bouten losdraaien en opruimen.

zijkanten ingangskap

Zijkanten van de ingangskap
25 september
De hoeklijnen voor de schuifkap zijn gemaakt en de opstaande randen zijn nu ook geponst en er aan vastgebout.

vulplaatjes

Voorwerk en vulplaatjes
24 september
Open Monumentendag op de werf trok in totaal ongeveer 150 bezoekers. De voorstellingen in Eddies woonkamer aan boord van de Dankbaarheid werden erg leuk gevonden. Eddie is weer druk bezig geweest om een volgende klinkdag voor te bereiden. Bij de overgang tussen twee platen, waar een spant onder zit, moesten vulplaatjes gemaakt worden. Op de foto zie je een schuin stukje onder de platen gestopt. Zo loopt de overgang tussen twee dakplaten mooi. Hetzelfde principe wordt ook toegepast met onder andere hoeklijnen en dekken.

monumentendag

Komt u kijken op Open Monumentendag?
8 september 2007
Op zaterdag 8 september is het weer zover: Honderden monumenten in Nederland openen hun deuren voor het publiek. Ook Scheepswerf Wolthuis doet weer mee! Het thema van dit jaar is "moderne monumenten" oftewel monumenten van de twintigste eeuw. Onze scheepswerf hoort daar ook bij. U vind er machines en werkmethoden van rond 1900.
Wij (de historische scheepswerf) hebben het volgende programma voor u samengesteld:

In de werkplaats
-is informatie over een aantal nog bestaande schepen te zien die op werf Wolthuis zijn gebouwd.
-worden er kleine demonstraties gegeven met de machines.
-wordt u geinformeerd over de gebouwen en de toekomstplannen.

Aan boord van de hasselteraak "Dankbaarheid"
-wordt de documentaire "Hard tegen Hard" van Emiel Copini vertoond. Aanvang op de volgende tijden: 11.00 uur, 13.00 uur, 14.00 uur, 15.00 uur.
Per tijdstip is het schip voor maximaal 12 personen toegankelijk.

Eddie aan het klinken

Klinken
1 september 2007
Vandaag hebben we geklonken met vijf personen: Koos, Marieke, Bas, Eddie en Marja. Het was voor iedereen even wennen omdat de taakverdeling anders was.
Eddie heeft geklonken, Marja en Marieke aan de smidse, Koos stopte de nagels in en Bas was de tegenhouder (Koos en Bas zaten in de roef). Ondanks de nieuwigheid ging het erg goed. We hebben maar één maat klinken gebruikt en delen van het dak en de zijkant van de roef dichtgeklonken.
In totaal schatten we het op zo'n 300 klinken, maar we hebben ze nog niet nageteld.

marieke aan de veldsmidse klinken
koos en bas

Hiernaast:
Koos en Bas in de roef.
Er was voor de gelegenheid een stellage gebouwd. Omdat het makkelijk te verschuiven was, kost het niet veel tijd voor de tegenhouder om de werkplek te veranderen.

hoeklijn op de roef

Hoeklijn op roef
29 augustus 2007
Aan de voorkant hebben we de roef afgewerkt met een hoeklijn aan de bovenkant. Nu alle platen goed zitten is dit het laatste onderdeel dat nog gemaakt moest worden. Het lijkt een beetje raar, zo'n hoeklijn voorop, maar het is van oorsprong voor de laadroef. De laadroef is een houten verhoging op het achterste stukje laadruim. Dit werd gebruikt om (meer) lichte lading mee te nemen.

roef schilderen

Roef schilderen
27 augustus 2007
Hij is nog niet af, maar om te zien wat het resultaat gaat worden, en om het werk wat al gedaan is te beschermen, heeft Marja vandaag het roefdak in de primer gezet en de staande kanten van de roef in de witte primer. Ook de dekken die vernieuwd zijn staan nu in de verf.

magneetboor

Magneetboormachine
25 augustus 2007
Om de laatste gaten in het roefdak te kunnen maken hebben we voor een weekend een magneetboormachine gehuurd. De gaten kunnen ter plekke dan erg precies geboord worden, en vooral voor de gaten voor de koekoek, de schuifkap en andere details was dat wel nodig. De boormachine zet je op z'n plek. Dan zet je de magneet vast, zodat de boor zo vast zit als een kolomboor.
Het ging erg goed. In drie uur tijd waren er ongeveer 70 gaten gedaan.

stelling

Stelling
24 augustus 2007
Eddie heeft vandaag in de roef een stelling gemaakt zodat de tegenhouder volgende week zijn werk kan doen. Het is dus een werkplateau geworden zodat je goed steun kunt vinden om de klink op zijn plek te houden. Eddie heeft door de hele roef stukken staal gelast waar planken opgelegd kunnen worden.

roefdak gebout

Roefdak gebout
13 augustus 2007
Nu alles min of meer op maat is gemaakt moesten de roefplaten definitief op hun plek. We spuiten een laagje tixophalt (soort kit) tussen de spanten en de platen. Dat is niet authentiek, maar het voorkomt wel dat er vocht tussen de lagen komt (en dat de boel dus gaat roesten). Na een dag kitten en vastbouten zit het dak er nu op.

ingangsluik

Ingangsluik
13 augustus 2007
Om goed verder te kunnen werken heeft Eddie de gaten voor de koekoek en de schoorsteen in het roefdak geslepen. De ingang is er later ook nog in gemaakt waardoor je wat makkelijker de roef in en uit kunt. (en we hebben frisse lucht toevoer straks met het klinken)

roefraampjes

Roefraampjes
8 augustus 2007
Na een vakantie met de Zeldzaamheid zijn we vandaag weer verder gegaan met de Dankbaarheid. Eddie heeft de stangen om de blinden aan te bevestigen opgehangen. Als de beugeltjes zijn geklonken kan de moer pas aangedraaid worden, dus het lijkt nog wat raar.

roefraampjes erin

Roefraampjes
31 juni 2007
Vandaag heeft Eddie aan stuurboord de roefraampjes erin geslepen. De stand van de raampjes is erg bepalend. Te recht of te scheef is niet mooi. We zijn tevreden met het resultaat, maar het echte resultaat zie je pas als de blinden en de relingen er ook weer aanzitten.

kompasraam en poortjes voor in kont

Smeedwerk
24 juni 2007
Van platrond moest Eddie nog een ring maken voor om het kompasraam in het achterschot van de roef. Hiervoor heeft hij eerst een houten mal gemaakt van het oude kompasraam. Toen een mal van staal gemaakt en vervolgens eentje van strip, dat op een dikke plaat staal is vastgelast.

kompasraam en poortjes voor in kont

Eddie heeft het platrond hieraan vastgelast, vervolgens stukje bij beetje warmgestookt met de snijbrander en zo het platrond om de mal gebogen. In de kont van het schip moeten aan weerszijden van de steven twee ovalen poorten komen van dezelfde vorm. Dus op deze foto drie ringen van platrond.

bocht slijpen

Voorzichtig slijpen
18 juni 2007
De dakplaten moeten nog op maat worden gemaakt. Eddie slijpt ze ter plekke in de juiste vorm. Dit moet voorzichtig gebeuren en het is erg tijdrovend, maar het gaat om het resultaat. Het eerste stuk aan stuurboord heeft hij nu geslepen. Zoals je ziet op de foto komt de vorm er nu goed in.

broekschoorsteen (uit: Scheepstypologieën, Floris Hin)

Broekschoorsteen
18 juni 2007
Na het slopen van de oude roef was goed te zien dat daar een "broekschoorsteen" opgestaan moest hebben. In het boek "Scheepstypologieën" van Floris Hin vonden we er een plaatje van. Dit schijnt iets typisch Gronings te zijn.

beslag schoorsteen

Wat er bij ons nog van over was: een vierkant gat van circa 18 cm groot was zichtbaar, met aan bak- en stuurboordzijde nog een extra gat. Over dit stuk zat een plaat gelast en er was een ronde pijp opgezet. Eddie heeft het beslag voor op het roefdak nagemaakt. De echte schoorsteen volgt nog.

schootbeslag

Schootbeslag
18 juni 2007
Nu alle platen op de roef zitten, moet er erg veel beslag en smeedwerk klaargemaakt worden. Hier zie je het schootoog (waar het blok -katrol- van het grootzeil aan vastzit) en de grootschootkikker (waar het touw van het grootzeil aan vastgeknoopt wordt), die bovenop de roef moeten komen. Het schip gaat niet meer zeilen, maar dit zijn wel karakteristieke details die erbij horen.

dak ligt erop

Dak ligt erop
11 juni 2007
Na een dag hard werken en een laatste stukje erg zwaar tillen ligt de laatste dakplaat erop. Boutjes erdoor. Het lijkt wel een gatenkaas!

eddie en marja ponsen

Ponsen
11 juni 2007
De vorige keer heeft Koos geholpen om met Eddie platen te ponsen, nu was Marja aan de beurt. De plaat van 2,60 bij 1 meter wordt door rolletjes ondersteund zodat het niet zulk zwaar werk meer is. De steunen moeten alleen vaak verzet worden!
Hier bedient Marja de ponsmachine en Eddie houdt de plaat op zijn plek.

keggen slaan

Laatste dakplaat
11 juni 2007
Om alle ponsgaten goed af te kunnen merken moet er geen ruimte tussen de platen zijn. Eddie heeft de sluitplaat met de nodige hulpstukken in vorm gekregen. Vervolgens binnenin met een krijtje of kraspen alle rondjes op de plaat tekenen.

smalle dakplaat

Dakplaten
8 juni 2007
Er is weer een stukje van het roefdak op z'n plek gekomen. Het dak bestaat uit 4 stroken: twee stroken van een meter, en in het midden een smal plaatje en nog een strook van een meter. Bij de oude roef was mooi te zien dat de bouwers ook restplaatjes verwerkte. De smalle strook bestond uit twee ongelijke delen. Eddie had geen stuk van 60 bij 270 cm meer liggen, dus ook wij maken die smalle plaat uit twee delen. De stuik komt alleen op een iets andere plek, maar dat hoort bij restplaatjes moet je maar denken..

dakplaat

Dakplaten
1 juni 2007
Vandaag zijn Koos en Eddie met de dakplaten van de roef bezig geweest. Loeders van platen natuurlijk, die Eddie alleen niet op en van het schip krijgt.
Eerst een strook aan stuurboord en vervolgens een strook aan bakboord klaargemaakt. Per plaat moesten ze ongeveer 180 ponsgaten maken die allemaal op de spanten moeten passen! Op het schip slijpt Eddie de platen pas, want zoals je ziet, er moet nog wel een randje af.

spanten dak

Roef in model
1 juni 2007
Na een aantal dagen afwerken zit alles in het juiste model. De zijkanten moeten stijf en recht gemaakt worden en de bovenkant klaargemaakt zodat de dakplaten erop kunnen. Ook de spanten moeten gefixeerd worden, dus een hoeklijn eronderdoor en voor de zekerheid ook nog in het midden een stempel gezet, zodat alles op z'n plek blijft.

duplexpons

Duplex pons
26 mei 2007
Omdat het in het werk niet altijd lukt om alle gaten in één keer op een plaat te zetten, moet je soms ter plekke gaten maken! Dat kan met een oude uitvinding, de duplexpons. Men zet de pons op de juiste plek, aandraaien en 'plop', een gat. Dit gaat een stuk makkelijker dan boren of dan de boel weer uit elkaar halen.
In een oud handboek (handboek van gereedschappen en machines van S. van Embden uit de jaren 1920) vonden we een leuk tekeningetje van dit apparaat. Klik hier als je het wil zien!

grote klinkrevolver

Kieltjes
7 mei 2007
Eigenlijk zou er vandaag geklonken worden, maar helaas, het regent (eindelijk). Dus maar een klus binnen opgezocht. Eddie heeft met de smidse kieltjes uitgesmeed. Dit zijn vulstukjes voor als twee platen overnaads zijn en er een hoeklijn overheen moet. Dan krijg je kieren, waar de kieltjes dus ingestopt worden. Omdat de smidse toch aan was, hebben Eddie en Roel ook een proefstukje geklonken.

proefstukje klinken

Klinkles
7 mei 2007
Roel heeft een proefstukje gemaakt en dat hebben ze in de bankschroef op een werktafel geklemd. Tot nu toe is met klinken de taakverdeling zo geweest dat Marja de nagels heet maakt, Eddie ze in het juiste gat stopt, Koos tegenhoudt en Roel ze afklinkt. Dat klinken is het lastigste werk, tijd dus dat Eddie het ook leert!
Er is geoefend met de kleine en een wat grotere klinkrevolver.

schootoog achterschild

Achterschild
28 april 2007
Eddie heeft eerst samen met Roel de hoeklijn voor het achterschild in model gemaakt en geplaatst. Daarna kon de bovenkant van de roef afgetekend worden. Platen naar binnen gebracht en daar de bovenzijde, zijkanten en onderzijde geknipt. In de loods heeft Eddie ook de platen voor het achterschild tegen elkaar aangelegd en het kompasraampje erin geslepen en het schootoog afgetekend. Daarna alle gaten geponst en de platen weer op het schip gezet. Ziehier het resultaat!

dakspanten plaatsen

Dakspanten plaatsen
26 april 2007
Vandaag hebben Roel en Eddie de dakspanten op lengte gemaakt en ze ook allevier geplaatst. De gaten voor de dakplaten hebben ze er ook al ingeponst. De spanten zijn daarom ook direct vastgehecht, want ze hoeven (en kunnen) niet meer van hun plek.

zijkanten stellen

Zijkanten stellen
23 april 2007
Voordat de dakspanten geplaatst kunnen worden moeten beide zijkanten van de roef goed in model worden vastgezet. Bij het knippen worden de platen altijd vervormd. Daarom maakt Eddie een soort frame om de boel in vorm te houden en stijfheid te geven. Na een dag afstellen en hechten zitten de zijkanten goed en stevig op hun plek.

dakspanten buigen

Dakspanten buigen
16 april 2007
De ronding van het roefdak was vroeger aan voor- en achterzijde gelijk. De dakspanten van de roef kunnen dus in één model gebogen worden. Eddie is hier bezig om te controleren of de dakspanten al de goede ronding hebben.

zijkant en voorschild

Ingewikkelde stukjes
7 april 2007
Om de zijkant en de achterkant goed in model te krijgen moeten de zijkanten eerst goed aan het voorschild zitten. Daarna moet ook de hoeklijn aan de bovenkant (van de zijkant) vastgemaakt worden. Dus: eerst de hoeklijnen uitbuigen zodat de hoek circa 100 graden wordt (dit is de hoek van de zijkant naar het dak). Omdat zo'n hoeklijn met persen kromtrekt, moet je hem daarna weer rechtmaken. Vervolgens maken we er een paar nagelgaten in, weer passen, de zeeg in de hoeklijn drukken, afmerken, ponsen. En na een dag hard werken zijn beide hoeklijnen klaar. De volgende keer de dakspanten...

achterkant roef

Achterschild van de roef
2 april 2007
Nu de zijkanten van de roef op maat zijn, is het tijd voor de achterkant van de roef. Deze bestond uit 2 platen met een stuik in het midden. Eerst het hoeklijn op het achterdek goed in de bouten gezet en daarna het eerste stuk achterschild erop. Gaten overgezet en daarna de andere helft op z'n plek gezet.

bakboord roef

Zijkanten roef
30 maart 2007
De nieuwe stukken van het achterdek en het gangboord zijn ondertussen afgelast. Het hoeklijn aan bakboord zit er definitief op, dus gaan we nu weer verder met de zijkanten van de roef. Na nog een keer plaatsen en wat gaten ponsen was de stuurboordzijde klaar.
Bakboordzijde hebben we ook een keer geplaatst en in z'n geheel geponst en geknipt. Deze kant ging een stuk sneller, want die konden we voor een groot deel overnemen van de stuurboordzijde.

achterdek aangelast

Hoeklijnen
20 maart 2007
Tussen de (hagel)buien door heeft Eddie nog aan het achterdek gewerkt. Het achterdek is nu weer op de originele lengte, de ponsgaten voor de hoeklijn van de roef zitten erin en het hoeklijn voor de roef (achterzijde) is ook gemaakt en zit nu ongeveer op de juiste plek.

hoeklijn roef

Hoeken
20 maart 2007
De hoek gangboord/achterdek zit op z'n plek en het begint er op te lijken (het duurt nog wel even voordat het echt wat is). De gesmede hoekstukken zijn lastig omdat er een stijve bocht inzit. Het dek is niet recht en de zijkant van de roef is ook nog scheef. Alles moet in één keer de juiste vorm krijgen en nog in een vloeiende lijn vallen ook.

achterdek en gangboord

Nieuw gangboord
21 februari 2007
In het afgelopen weekend heeft Eddie een nieuw stuk gangboord,de spanten en knieplaatjes onder het gangboord en een stuk nieuw dek gemaakt. Het achterdek zit al vastgelast. Gelukkig zit ook de hoeklijn op het gangboord er al weer aan, zodat het plaatsen van de roef in zicht komt.

dek bakboord gesloopt

Ook het dek
29 januari 2007
Niet alleen de roef moest eraan geloven, ook het laatste stukje slecht staal, het dek en gangboord aan bakboord moest eruit. De bolders aan deze kant waren erg slecht en het dek was op een aantal plekken met dakleer dichtgeplakt. Op de foto is het oog van de stuurplank nog te zien en tegen het boeisel aan zijn de beugels van de zonnetent en de stuurtaliescepters zichtbaar.

boeisel wit

Witte verf
1 januari 2007
Om de promotietekst te verwijderen heeft Eddie het boeisel geschilderd. En dat is wel even wennen! Het boeisel heeft jaaarenlang in de lijnolie gestaan. Maar we hebben oude foto's dat het vroeger, toen het schip nog onder zeil was, wel wit was. Het gele biesje om de lijn van het schip te accentueren is nu niet meer nodig.

roef gesloopt

Roef gesloopt
26 december 2006
Eddie is net voor kerst wel erg ruig te werk gegaan. Waar de roef zat, is nu alleen nog een groot gat. Dat ruimt op! Alle oude stukken roef blijven eerst nog bewaard om het beslag te verwijderen en te helpen bij de opbouw van de nieuwe roef.

stem op wolthuis

Helaas, geen miljoen


26 december 2006
Helaas heeft scheepswerf Wolthuis de finale van het televisieprogramma "Bankgiro loterij Restauratie" niet gewonnen. De hoofdprijs ging naar onze provinciegenoot, het kerkje van Vierhuizen! Al met al was het een hele ervaring en goede reclame. En bij deze: alle 'werf'stemmers bedankt!
actie voor de werf

ACTIE !
9 december 2006
Omdat we graag nog meer aandacht willen voor de uitzending van 23 december (tv programma "De Restauratie"), hebben we besloten om vandaag het schip om te toveren in een erg groot reclamebord.

Roef
9 december 2006
Vorige week vrijdag hebben we geklonken, dus kunnen we weer een stukje verder met het opbouwen. Eddie heeft samen met Roel afgelopen maandag de plaat voor de roef afgetekend. Vandaag hebben ze de ponsgaten erin gemaakt en de plaat verder op maat geknipt. Weer even passen dus!

stem op wolthuis

SCHEEPSWERF WOLTHUIS NAAR DE FINALE!


25 november 2006
De werf is gekozen als één van de 15 deelnemers aan het AVRO tv-programma BankGiro Loterij Restauratie. Dit programma wordt vanaf 18 november a.s. uitgezonden op zes achtereenvolgende zaterdagavonden om 20:10 uur op Nederland 2. In de eerste vijf uitzendingen worden elke keer drie bouwwerken onder de loep genomen.

Met uw hulp heeft de Historische scheepswerf Wolthuis een plek verworven in de finale. De finale-uitzending is op 23 december 2006, waarin de kijkers door hun belkeuze de einduitslag kunnen bepalen. Mogen wij op uw hulp rekenen? LET OP: u kunt alleen tijdens de finale-uitzending stemmen!

Bel op 23 december naar 0909-0371, en kies voor Scheepswerf Wolthuis in Hoogezand-Sappemeer óf sms WERF naar 7227.

De winnaar van de finale kan rekenen op een bijdrage in de restauratiekosten tot maximaal € 1 miljoen!. Door op 23 december te stemmen op de Historische scheepswerf Wolthuis draagt u bij aan het behoud van deze unieke representant van de Groninger scheepsbouw.
gangboord met hoeklijn

Gangboord
20 november 2006
Het gangboord ligt er weer in. Eddie is nu bezig de hoeklijnen van het gangboord naar de roef er op te zetten. Alles zit nog wel in de bouten en moeren. We zijn bezig om het dek en gangboord klinkklaar te maken, zodat we begin december kunnen klinken.

kacheldoorvoer

Kachel
14 november 2006
Omdat Eddie nieuwe kleden had gekocht in september, had hij de kachelpijpen eraf gehaald. Maar nu werd het zonder andere verwarming toch wel wat fris binnen, dus heeft hij een hele mooie nieuwe kacheldoorvoer gemaakt.
Eddie heeft de plaat geklonken met een platrond randje en met schalkhaken eraan waarmee de kleden met keggen zijn vast te maken aan de kacheldoorvoer.

nieuwe klinken

Nieuwe klinknagels
14 november 2006
Op 4 november hebben we nieuwe klinknagels opgehaald in Rotterdam, uit het klinkendepot van de FONV (Federatie Oud-Nederlandse Vaartuigen). We hebben ze bij Joram Lehmann opgehaald en bijgepraat over bootjes en restauratie.
Hij heeft een interessant bedrijf en maakt erg mooie dingen.
Kijk ook eens op zijn website: www.scheepsrestauratie.nl.

stem op wolthuis

Bank Giro Loterij Restoration
13 november 2006
U kunt meehelpen aan het behoud van scheepswerf Wolthuis! De werf is namelijk gekozen als één van de 15 deelnemers aan het AVRO tv-programma BankGiro Loterij Restauratie.
Dit programma wordt vanaf 18 november a.s. uitgezonden op zes achtereenvolgende zaterdagavonden om 20:20 uur op Nederland 2. In de eerste vijf uitzendingen worden elke keer drie bouwwerken onder de loep genomen. Een vast team, bestaande uit een architectuurhistoricus en een kunsthistorica, onthult de verborgen geheimen van de betreffende objecten, om zo het verleden weer tot leven te brengen. Met behulp van computeranimaties krijgt de kijker een beeld geschetst hoe de gebouwen er na restauratie weer in al hun glorie uit zullen zien.

U kunt op 18 november mede beslissen of de Historische scheepswerf Wolthuis doorgaat naar de finale. Bel naar 0909-8880, keuze 3 - Scheepswerf Wolthuis in Hoogezand-Sappemeer óf sms WERF naar 7227.

De finale-uitzending is op 23 december 2006, waarin de kijkers door hun belkeuze de einduitslag kunnen bepalen. De winnaar kan rekenen op een bijdrage in de restauratiekosten tot maximaal € 1 miljoen. Door op 18 november en 23 december te stemmen op de Historische scheepswerf Wolthuis draagt u bij aan het behoud van deze unieke representant van de Groninger scheepsbouw.

Werf Wolthuis is zelf niet alleen een rijksmonument, maar door het mogelijk te maken om oude schepen daar te repareren en restaureren, zorgt het ook weer voor het voortbestaan van varende monumenten! Stem daarom op Werf Wolthuis!

bolders eraf

Aanpassingen stuurboord
30 september 2006
Het slechte stuk plaat bleek zo groot te zijn dat er niets anders op zat dan ook de 'gelaste' bolder te slopen en het hele stuk in één keer te vervangen. Na een dag slopen lag de bolder eraf en was de slechte plaat ook weg. Eigenlijk was Eddie er achteraf wel blij mee want die bolder vond hij toch al niet mooi en nu kan hij er weer een mooi geklonken exemplaar op zetten. Wel meer werk, maar een purist moet toch iets te doen hebben... Maar eerst het dek dicht.

nog een gat nieuwe plaat
zandplaat

Zandplaat
12 september 2006
O jee, een tegenvaller gisteren. Eddie was bezig met het slopen van een strookje van het achterdek om de overgang tussen achterdek en gangboord er mooi in te kunnen zetten. Hierbij ontdekte hij met het slijpen dat er iets niet in orde was met die plaat. Het is zandplaat. Dat is eigenlijk een mislukte plaat staal waarbij het niet overal massief is, maar er een laagje zand tussen het staal zit. Dit staal is niet te lassen. Zoals je ziet op de foto kon Eddie de plaat zo in tweeën slaan met een keg.

eerste klinken

Monumentendag
10 september 2006
Op Open Monumentendag zijn er ongeveer 80 bezoekers op de werf geweest. We hebben voor het eerst aan de Dankbaarheid geklonken, aan de keggebank. Het was wel weer even wennen om na anderhalf jaar gelijk weer voor publiek te klinken, maar op wat problemen met Roels klinkrevolver na ging alles goed.

nieuw dekkleed

Hoera!
8 september 2006
Vanochtend uit Harderwijk opgehaald: de nieuwe dekkleden! Ondanks het vieze werk wat nog gedaan moet worden hebben we nu dus erg mooie bruine dekkleden van het bedrijf Van Dorp uit Vlaardingen. Het lijkt katoen,
maar niet verder vertellen, het is 100 % kunststof...
Zoals u ziet, het moet er nog wel even strakker op. Maar wat een verschil!

oud blauw

We hadden al een tijd genoeg van de versleten blauwe dekkleden en de daarbij behorende pannetjes onder de luikenkap. Het was namelijk zo lek als een mandje. De kleden waren inmiddels 15 jaar oud en eigenlijk had Eddie bij de aanschaf van die kleden ook al bruine willen hebben, maar het was toen niet haalbaar.

monumentendag

Scheepswerf Wolthuis te bezichtigen op Open Monumentendag
5 september 2006
Zaterdag 9 september 2006 is het Open Monumentendag. Door het hele land zijn honderden monumenten te bezichtigen. Het thema van dit jaar is "Feest" omdat het de twintigste keer is dat deze bijzondere dag wordt georganiseerd.

Scheepswerf Wolthuis is te bezoeken van 10.00 tot 16.00 uur. Neem een kijkje en duik in de toekomst en het verleden! Medewerkers geven u uitleg over onze toekomstplannen en de bijzondere geschiedenis van deze locatie. ’s Middags wordt er bij goed weer een klinkdemonstratie gegeven.

keggebank

Keggebank
6 september 2006
Afgelopen week heeft Eddie de voorbereidingen gedaan om te kunnen klinken op Open Monumentendag. De keggebank, een ingewikkeld constructiestuk, is nu op de goede plek gezet zodat hij in elkaar geklonken kan worden. De schalkijzers hebben we van onze 'tegenhouder' Koos gekregen! Die hoefden we dus niet zelf te smeden.

nieuwe plaat

Nieuw stuk gangboord
14 augustus 2006
Tegen de huid heeft Eddie een nieuw stuk hoeklijn gezet en ook zijn de spantjes en knieën onder het gangboord vernieuwd. Na een paar keer afschrijven, knippen en slijpen past het nieuwe stuk gangboord er goed in.

gapend gat

Gapend gat
14 augustus 2006
Toen ook het gangboord eruit was moesten alle rotte stukken hoeklijn en dekspantjes er nog uit. Na veel slijpen en bikwerk was alle putroest weg. Er moesten een aantal reparaties gedaan worden aan het boeisel voordat de nieuwe plaat erin kon.

zijkant roef eruit zijkant roef eruit
overgang den en roef

Oud en nieuw
14 augustus 2006
Vakantie en twee weken met tussenpozen (door het slechte weer en andere werkzaamheden) aan het schip gewerkt.
Eddie heeft erg hard gewerkt aan de overgang tussen de den en de roef. Dat zijn erg veel puzzelstukjes. Nu was het tijd om het eerste stuk van de roef te slopen. Op de foto is mooi te zien wat er gebeurt als je staal dubbelt: drie lagen staal compleet weggerot. Tijd voor de slijptol!

platen gebout

Voorschild
18 juli 2006
De toog van het roefdak is bepaald. We hebben een hoeklijn in de juiste bocht gebogen en de voorkant van de roef in model geknipt. Om het schot klinkklaar te kunnen maken is ook het eerste stuk van het oude roefdak verwijderd. Nu kun je tenminste goed aan beide kanten werken en het geeft veel meer licht en lucht binnen.

keggebank

Keggebank
18 juli 2006
In de afgelopen tijd is de keggebank gemaakt. Dit is een stalen strip die voor de roef zit.
De dekkleden worden erop vastgezet en het is de overgang van de roef naar de luikenkap. Al met al weer een hele puzzel om het spul op de juiste plek te krijgen.

platen gebout

Voorschild
31 mei 2006
De voorkant van de roef begint nu vorm te krijgen. Alle platen zijn doorgetrokken tot boven het roefdak.
Zoals te zien zit de juiste vorm er nog niet in. Als de hoeklijn voor het dak gebogen is dan kan alles in één keer in de juiste ronding geknipt worden.

achterdek afgelast

Achterdek
29 april 2006
Eindelijk weer tijd om met de Dankbaarheid aan 't werk te gaan. De dekspanten zijn ondertussen gemonteerd en de eerste stukken dek zijn afgelast.
Van het staal voor de roef is ook de eerste partij binnen zodat we ook met het voorschild van de roef zijn begonnen!

eerste plaat in het voorschild

Voorschild
29 april 2006
In de vrachttijd is de woonruimte in de roef verkleind zodat er meer vracht mee kon. Een paar jaar terug is dit deel van het roefschot weer terug naar de oude plek gebracht, maar de platen moesten nog doorgetrokken worden tot aan het roefdak. De eerste plaat zit er nu in.

Wolter Slik met zijn vrouw en een van zijn zoons

Foto's van de eerste eigenaar
21 februari 2006
Eindelijk hebben we een gezicht bij de naam 'Wolter Slik'!
Een aantal jaren geleden leerden wij bij toeval de kleinzoon van de eerste eigenaar kennen in het Kapiteinshuis, een klein museumpje in Nieuwe Pekela.
Bij ons laatste bezoek mochten wij een aantal oude familiefoto's bekijken en de foto's laten scannen.

Wolter Slik bij een turfstapel

Wolter Slik is de man die de Dankbaarheid onder de naam Vrachtzoeker liet bouwen. Hij trouwde in 1905 en heeft in de zomer van 1908 opdracht gegeven voor het bouwen van het schip.
Na tien jaar heeft hij het schip verkocht aan Drewes Wieringa en is hij in Winschoten een brandstoffenhandel begonnen.

alle 'eigenaren' op een rijtje

Bijzondere foto
28 januari 2006
We zijn nog steeds onder de indruk van het feit dat we deze foto hebben kunnen maken!
Op de foto ziet u van links naar rechts: Wolter Slik (kleinzoon van de eerste eigenaar van het schip), Sia en André Wieringa (kleindochter en kleinzoon van de tweede eigenaar en tevens dochter en zoon van de derde eigenaar), en natuurlijk Eddie Douma. We vonden het erg bijzonder dat zij allemaal op 2 augustus j.l. aanwezig waren bij de 'uitwaterlating' van de Dankbaarheid.

historische scheepswerf Wolthuis

Besluit door de raad!
22 december 2005
Op 20 december j.l. heeft de gemeenteraad van Hoogezand-Sappemeer het besluit genomen om een lening van 200.000 euro te verstrekken aan het Groninger Monumenten Fonds (GMF) ten behoeve van scheepswerf Wolthuis.

Hiermee is na jaren van overleg het besluit genomen om dit rijksmonument aan te kopen en te restaureren, zodat het een werkende historische scheepswerf kan worden, die ook toegankelijk zal zijn voor het publiek. Het GMF zal samen met de Stichting Historische Scheepswerf Hoogezand Sappemeer de middelen voor restauratie verzamelen.

geponst en gebout

Even rustig aan
7 december 2005
De afgelopen tijd hebben we het even rustig aan gedaan. Het is een erg druk jaar geweest, met ook nog de verbouwing van Marja's huisje erbij.
Het achterdek vordert gestaag. De plaatjes waren al op maat. Eddie heeft de nagelgaten in de platen afgetekend en geponst, toen de gaten in de hoeklijnen en spanten gemaakt. Al met al is dat vele keren de platen eraf halen, trap af, weer naar de schuur lopen, terug om te passen etcetera.
Nadat alle gaten er eindelijk inzitten, is het een kwestie van om de paar centimeter vasthechten. Vervolgens hebben Eddie en Roel de dekspanten definitief in de goede toog gezet en daar de allerlaatste ponsgaten in gemaakt.

uitgeslepen stuk van het achterdek

De koekoek op het achterdek
20 september 2005
De koekoek wordt weer op de oorspronkelijke plek teruggezet. Deze was naar achteren gezet, waardoor één spant niet meer doorliep. Eddie heeft het oude, slechte, stuk eruit geslepen en plaatjes op maat gemaakt.

nieuwe platen op maat
spant in vorm slaan op het zetblok
spant voor het achterdek

Spanten achterdek
19 september 2005
Voor we met de roef beginnen, maken we eerst het achterdek sterker door twee dekspanten te vernieuwen. De hoeklijn werd met de drukmachine én met de hamer op het zetblok in de goede vorm gebogen. De kromming die ze moesten krijgen was van te voren uitgezet op de vloer, een soort 'spantenvloer' dus.

Dankbaarheid op werf Wolthuis

Monumentendag
10 september 2005
Op Open Monumentendag is ook Scheepswerf Wolthuis weer geopend! Van 10.00 tot 17.00 uur kunt u zich als bezoeker laten informeren over de machines, gereedschappen en het ambacht van de stalen scheepsbouw. Eddie kan u meer vertellen over de bijzondere geschiedenis van de aak "Dankbaarheid" en de sleepboot "Zeldzaamheid".
De "Dankbaarheid" staat aan het begin van een grote restauratie op werf Wolthuis.

betimmering van de roef

Ontruimen van de roef, vastleggen en demonteren
Augustus 2005
Na een korte adempauze zijn Eddie en Marja begonnen met het verder ontruimen van de roef, het vastleggen van details en het demonteren van onderdelen. Zo zijn delen van de oude betimmering uit de roef gehaald en opgeslagen, zodat ze laten nagemaakt kunnen worden. De expert van de verzekering is langsgeweest en het vlak van de roef is enigszins schoongemaakt ter voorbereiding van het sloopwerk.
Eddie heeft de schuifkap van de roef erafgehaald en de handrelinkjes gedemonteerd.

schuifkap van de roef binnenkant van de roef
zicht langs de roef demonteren van de handreling
de hijsbanden startklaar, foto: Dirk van Driel

Foto verslag van de Watervloot
2 augustus 2005
Dinsdag 2 augustus was het dan zover. De Dankbaarheid werd het water uit getild en onder grote publieke belangstelling naar werf Wolthuis gebracht. Hieronder volgt een fotoreportage. Veel tekst kunnen we er wel aan wijden, maar de foto's zeggen meer!

uit het water, foto: Dirk van Driel dankbaarheid met zeldzaamheid op de voorgrond, foto: Schato Franswa
aan het lijntje, foto: Dirk van Driel zicht op kop, foto: Dirk van Driel
Eddie en Marja bij de dieplader, foto: Dirk van Driel transport draait hoofdstraat op, foto: Marja Goud
brandweer zorg voor een waterboog, foto: Marja Goud
achteruit de werf op, foto: Dirk van Driel Eddie en Roel bij de dwarshelling, foto: Dirk van Driel
werf met kranen, foto: Dirk van Driel zicht vanaf overkant, foto: Dirk van Driel
fanfarekorps Hoogezand-Sappemeer, foto: Dirk van Driel kijken of ze recht ligt, foto: Dirk van Driel
de kromhout van het sleepbootje

Motor hijsen
18 juli 2005
Omdat de kraan toch al kwam voor de "Zeldzaamheid" hebben we gelijk de originele Kromhout van het sleepbootje (die in het ruim van de Dankbaarheid stond) uit het ruim getild.
Dit is nodig omdat de Dankbaarheid straks zoveel mogelijk ballast kwijt moet zijn bij het uit het water hijsen. En als de motor in de schuur staat kunnen we er beter aan werken om hem weer draaiend te krijgen als reservemotor voor de sleepboot!

hijsen kromhout
watervloot

De Watervloot
1 en 2 augustus
Het cultureel evenement "De Watervloot" vindt plaats naar aanleiding van het maritiem festijn "Groninger WelVaart" dat eind juli plaatsvindt in stad Groningen.
Een twintigtal schepen zal naar Hoogezand varen en in de haven van Martenshoek afmeren. Het evenement speelt in op het gemis aan water in de gemeente Hoogezand-Sappemeer. Het oude Winschoterdiep dat vroeger door Hoogezand en Sappemeer liep, is gedempt. Zo is ook de historische scheepswerf Wolthuis haar waterverbinding kwijtgeraakt.
Op 2 augustus staat er een heus spectakel te gebeuren!

op het Winschoterdiep

De "Dankbaarheid" wordt in Martenshoek met een grote kraan op een dieplader gezet en via de oude waterweg (nu de hoofdstraat) naar werf Wolthuis gereden. Daar wordt het schip op de helling gezet, waar Eddie en Marja met de restauratie zullen beginnen.

Voor deze gelegenheid werd het schip in juni alvast naar Hoogezand gevaren. We werden hierbij geholpen door Bas Dieperink van de "Watergeus".

Meer weten over de Watervloot? Kijk op www.galeriewerfkade16.nl

Terug naar beginpagina